Ну, якщо не вдаватись у хащі кольоропередачі...
Насправді параметрів не купа, а тільки три - світлочутливість, діафрагма та витримка. Все!
Спробую зовсім зрозумілими термінами і словами..
Світлочутливість плівки чи елемента цифрового апарата, який сприймає зображення (ну, ота штуковина, на яку падає світло у "цифровику"
- це спроможність за допомогою світла створити якесь зображення. Тобто певна кількість світла, яка залишає зображення, чи то на плівці, чи то на датчику.
Визначається у одиницях ISO. Чим менше цифра, тим менше світлочутливість, а значить - тим більше світла (довше світити) треба для створення зображення. І навпаки: більша цифра - більша світлочутливість, хоча (для цифровиків після 800 одиниць) і більше шумів. Зараз існує у діапазоні від 50 одиниць до, скажімо 12800. Зазвичай стандартне значення для сучасних цифрових фотоапаратів - 400. Шкала майже повністю (окрім одного значення) збігається з колишніми союзними одиницями ГОСТу. Хоча при Союзі найбільш вживаними плівками були плівки світлочутливістю 64 (!) одиниці, тієї світлочутливості всім із надлишком хватало!
Діафрагма - якщо зовсім грубо це - дірка, через яку світло потрапляє на світлочутливий елемент.
Визначається в умовних одиницях - від 1/1 до 1/64. Є, звичайно, і дуже коштовні об’єктиви, які мають діафрагму 1/0,7, але то вже - вища матерія як для нас. Для спрощення пишеться тільки одним числом - скажімо не 1/5,6, а просто 5,6.
Якщо одиниця - все світло один до одного потрапляє на світлочутливий елемент, чим більше значення діафрагми - тим менше світла потрапить.
Витримка - час, на якій для світла відкрита плівка чи світлочутливий елемент.
Стандартно позначається цифрами від 2 до 8000, що означає від 2 секунд до 1/8000 секунди. Також обов’язково є ручна витримка, тобто - натиснули на кнопку - відкрилася плівка чи світлочутливий елемент, коли відпустили кнопку - закрився.
Ось і все розуміння.
Це щодо технічної частини.
У сучасних фотоапаратах у позиції «А» (автомат) підбір технічних параметрів - світлочутливості, діафрагми та витримки - визначається вбудованою електронікою. Чим дорожчий апарат, тим досконаліша техніка, тим точніше буде зображення.
Але автоматика не завжди робить те, чого хотілося, нажаль! От для цього є різні варіанти ручного налаштування, розуміння яких приходить із досвідом. Ніякий навіть найгеніальніший вчитель не зможе розказати так, що завтра ви будете все робити на "ух-ти!"
Тому "умнєнькіє япайці" придумали фотографування серіями, коли за одне натискання на кнопку "розстрілює" декілька кадрів, з яких потім фотограф виибирає те, що йому найбільш до вподоби.
Це і добре і ДУЖЕ погано. Добре, бо не треба дуже думати про кадр, а ДУЖЕ ПОГАНО тому, що це привчає не думати!
Раніше у вас було тільки максимум 32 кадри на плівці, і ви перш ніж натиснути на спуск добре все зважували. Тому з 32 кадрів хоча б четверта частина була вдала. А зараз... можна продивитись і 50 кадрів, а там нічого хорошого!
Зате зараз є Фотошоп, який дозволяє (у певних рамках звичайно і при певному досвіді) навіть із поганого карду зробити щось пристойне.
І ще одне. Вчитися правильно вибирати необхідні значення діафрагми-витримки можна довго, але більш-менш правильно тримати вертикаль вчитися не треба. Це відразу придасть вашим фото якоїсь "правільності" якщо хочете... Ну, звичайно, якщо це не спеціально вибраний нахил! Ось подивіться на фото, які є тут - як то кажуть "подавляющее большинство" з них нахилені!