Останнім часом Прилуки сколихнула хвиля трагічних ДТП, жертвами яких переважно ставали молоді люди (а інколи – підлітки) на мотоциклах і скутерах. Дехто знаходить цьому майже містичне пояснення: мовляв, причина в злому фатумі високосного року. Але більшість городян схиляються до більш буденної думки, вважаючи “злим фатумом” власників зазначеного транспорту, їхню поведінку на дорогах та стан самих прилуцьких доріг.
Так чи інакше, але факт залишається фактом: молодь гине жахливо і безглуздо, знижуючи й без того сумні показники української демографії. Та якими красномовними не були б статистичні дані, сухі цифри – ніщо у порівнянні з одним-єдиним людським життям. Як же покласти край цій чорній стрічці трагічних прилуцьких подій, як вберегти себе від небезпеки? – з такими запитаннями наша газета звернулася до фахівців з безпеки руху й медицини та до пересічних прилучан.
Ольга Миколаївна Горбач, старший лікар міської станції швидкої допомоги:
- Тільки за останні тижні нам довелося констатувати кілька фактів смерті на дорогах, причиною яких стали скутери. Зокрема, загинули 16-річний та 24-річні хлопці, чоловіки 35-ти та 55-ти років. Один прилучанин зараз перебуває у відділенні реанімації. Аварійність і смертність на дорогах зросли з настанням теплої пори року, коли активно виїхали на дороги любителі прокататися “з вітерцем”. Деякі з постраждалих потрапили в аварію в стані алкогольного сп’яніння – це дуже прикрий фактор, адже тоді люди втрачають обачність і пильність.
Юрій Устюгов, інспектор профілактичної роботи Прилуцького ВДАІ:
- За 4 місяці цього року на території Чернігівської області зафіксовано 306 дорожньо-транспортних пригод, у яких 362 особи отримали тілесні ушкодження та 42 загинули. Значна кількість цих пригод сталася за участю водіїв мопедів, мотоциклів та скутерів. У Прилуках та Прилуцькому районі на даний час загинуло 6 водіїв мопедів, мотоциклів і скутерів, серед яких більшість молодих людей віком до 20 років. Основна причина аварій, як ми вважаємо, - нехтування елементарними правилами дорожнього руху та індивідуальними засобами захисту (мотошоломами). Для прикладу візьмемо ДТП, яке сталося 19 травня на розі вулиць Київської та Пушкіна. Юнак 1991 року народження, який керував мотоциклом, та пасажирка загинули на місці зіткнення зі скутером. Ще одна ДТП (на автодорозі Київ-Суми-Юнакіївка у районі села Боршна) 22 травня забрала життя двох жителів Охіньок 1986 та 1987 років народження, які прямували з Прилук до рідного села на скутері й виїхали на зустрічну смугу руху, де й відбулося зіткнення з автомобілем «Опель-Вектра».
Нагадаю усім, що згідно з чинним законодавством та правилами дорожнього руху, які увійшли в дію з 1 січня 2002 року, керувати скутерами та мопедами на проїжджій частині дозволяється лише особам з 16-річного віку. Їздити велосипедами – з 14 років. Про це не повинні забувати батьки, які йдуть «на поводу» у своїх дітей і купують їм такі популярні нині скутери й мотоцикли.
Працівники ДАІ роблять усе можливе, аби аварійність на дорогах знизилась, а смертності взагалі не було. Так упродовж трьох днів (з 23 по 25 травня) на території Чернігівської області було проведене профілактичне відпрацювання під умовною назвою «Скутер». За цей час працівники ДАІ виявили 33 порушення правил дорожнього руху цією категорією водіїв, 6 з яких – за керування у стані алкогольного сп’яніння. 19 скутерів доставлено на майданчик тимчасового утримання ДАІ.
Хочу наголосити, що обов’язковій реєстрації МРЕВ ДАІ підлягають механічні транспортні засоби з об’ємом двигуна 50 і більше сантиметрів кубічних. Власники таких скутерів повинні мати ще й посвідчення водія категорії «А». Але, на жаль, ця умова нашими громадянами не виконується. Тому, в разі експлуатації таких транспортних засобів без номерних знаків та посвідчення водія відповідної категорії, вони будуть затримуватися працівниками ДАІ і доставлятися на майданчик тимчасового утримання.
Звертаюся до усіх батьків та дорослих з проханням не купувати дітям, які не досягли 16-річного віку, мопеди й скутери та контролювати поведінку підлітків. Не забувайте і про індивідуальні засоби захисту (мотошоломи), які допоможуть врятувати життя вашій дитині й вам.
- Я вражена тією ситуацією, яку бачимо зараз у місті. Як мати, я неймовірно хвилююся, коли донька ввечері вчасно не приходить додому. Не знаю, що й думати. Адже не виключено, що з однолітками розважаються на скутерах, бо нині вони надто модні у підлітковому середовищі. Я категорично проти того, щоб купувати своїй дитині цей транспорт, але ж деякі батьки задовольняють дитячі примхи – і який бачимо результат? Як мати, я звертаюся до всіх батьків: в першу чергу думайте про здоров’я, про майбутнє своїх синів і доньок, а вже потім – про їхні забаганки. Бо ж справедливий вислів: “Береженого і Бог береже”.
Владислав Ткаченко, 16 років:
- Я не вважаю мотоцикл чи скутер великою небезпекою. Просто, сідаючи за кермо і виїжджаючи на дорогу, потрібно знати правила руху. У багатьох моїх друзів є скутери, й жоден з них не став причиною аварії. Тож сподіваюся, що незабаром і мені батьки куплять мотоцикл, адже це давня моя мрія. Що ж до великої кількості ДТП, то аварії на дорогах були завжди. Постраждати можна не лише на скутері, а й їдучи у машині чи навіть в автобусі.
4 червня неподалік від Прилук сталася ДТП за участю автобуса, який віз на екскурсію талалаївських школярів. Це вже якийсь злий рок: у середині травня така ж біда спіткала дітей із Полтави. Тоді аварія трапилася у районі села Тополя, а тепер – на 144-му кілометрі траси «Київ-Суми-Юнакіївка». Рано-вранці двадцять п’ять семикласників Талалаївської школи у супроводі вчителя виїхали на екскурсію до Переяслав-Хмельницького. Автобус належав приватному підприємцю. За кермом були два досвідчені водії віком 40 і 43 роки із солідним стажем роботи – 20 і 25 років, відповідно. На руках дорослі мали необхідні в таких випадках документи. Попередньо були отримані всі дозволи, пройдені обов’язкові огляди й перевірки. Одним словом, правила перевезення дітей виконувалися.
Аварія сталася близько сьомої ранку. Автобус несподівано виїхав на зустрічну смугу і здійснив дотичне зіткнення з бензовозом «Вольво». У результаті в салоні автобуса розбилося заднє ліве скло і він з’їхав убік. У бензовоза розбилося бокове ліве дзеркало заднього огляду.
Фахівці кажуть, що якби, не приведи Господи, зіткнення було лобовим, то ДТП мала б значно гірші наслідки, адже у цистернах «Вольво» був бензин.
Попередня причина ДТП – раптовий вихід техніки з ладу: в автобусі заклинило ліве переднє колесо, через що його й винесло на зустрічну смугу. Остаточну ж причину назве автотехнічна експертиза.
І нарешті про головне – здоров’я дітей, котрі знаходилися в автобусі. Нагадаємо, що за кілька останніх тижнів прилуцьким медикам довелося вже вдруге надавати допомогу постраждалим у ДТП школярам. 17 травня, коли в районі Тополі перекинувся автобус із полтавськими учнями, котрі направлялися на екскурсію до Батурина, діти були доставлені до міської лікарні. 4 ж червня постраждалих обслуговувала районна лікарня.
Як повідомив "Граду" заступник головного лікаря по медичній частині Прилуцької центральної районної лікарні Володимир Колейко, на місце ДТП виїздили дві бригади "Швидкої", однак потерпілих виявилося зовсім небагато. До приймального відділення лікарні було доставлено лише трьох дітей. Після ретельного огляду приводу для госпіталізації двох лікарі не знайшли - надавши їм допомогу, хлопчиків відпустили. Третя ж дитина була госпіталізована із закритою черепно-мозковою травмою, струсом головного мозку і легкими ранами лівої руки. Хлопчик отримав усю необхідну медичну допомогу. Трохи згодом із Талалаївки приїхала "Швидка" і забрала його до тамтешньої лікарні.
Минулого понеділка о 16.30 на регульованому світлофором перехресті вулиць Гвардійська та Перемоги в Прилуках водій автомобіля «Міцубісі ПЕДЖЕРО» скоїв зіткнення з автомобілем «М-2140». Внаслідок ДТП водій автомобіля «М-2140» та пасажир отримали тілесні ушкодження.
Активно поповнюють чорний список дорожніх аварій скутеристи. В цілому на автодорогах області кожна шоста пригода трапляється саме з вини останніх.
Так, з початку року в області за участю водіїв мопедів сталося 34 ДТП, в яких 3 особи загинули та 29 отримали поранення. Якщо проаналізувати статистику аварій, то стає очевидно, що часто винуватцями дорожніх подій стають саме водії скутерів.
Вони нерідко «лихачать» і перевищують швидкість. І при цьому скаржаться, що автомобілісти «не дають їм жити». Проте, хто б не був винуватцем аварії, 90% усіх зіткнень закінчуються трагічно для водіїв мототранспорту.
Державтоінспекцію дуже турбує саме безпечність скутеристів, яка приводить до трагедій на дорогах. «Головним болем» для співробітників ДАІ є керування скутером у стані алкогольного сп’яніння. Так, з 3883 протоколів за керування транспортними засобами в стані алкогольного сп’яніння, складених з початку року на учасників дорожнього руху, третина припадає на горе-скутеристів.
Інша причина мотоаварій - експлуатація несправних мопедів. Також часто винуватцями трагедій на дорогах стають скутеристи-підлітки, які сідають за кермо, не маючи відповідних навичок водіння. Трапляються випадки, коли підліток бере скутер без відома батьків, а потім потрапляє в ДТП.
Не секрет, що майже 100% пригод з участю скутерів мають тяжкі наслідки, бо пов’язані з падінням на проїжджу частину. Конструктивна фізична незахищеність скутера та його пасажирів доповнюється ще й негативною традицією - ігноруванням використання мотошоломів.
Тільки за квітень-травень 2009 року працівниками ДАІ області складено 610 протоколів на власників скутерів та мопедів за статтею 121 ч.4 Адміністративного Кодексу України. (Порушення правил користування ременями безпеки або мотошоломами).
Але в більшості випадків безпека на дорогах юних учасників дорожнього руху залежить від вас, батьки! Приділяйте дітям належну увагу й виховуйте в них такі якості, як взаємоповага на дорозі до інших учасників руху та недопущення ігнорування Правил дорожнього руху!
Я раз попал в такую ситуацию: едет за мопеде женщина, годков так к 50-ти, 60-ти... едет по второстепенной дороге, не смотрит по сторонам, и выезжает на главную, по какой я на машине ехал... писк тирмозов, и я останавливаюсь... женщина возмущенно закричала,мол - куда прёшся, не видешь, Я ЕДУ! капец! всю жизнь на велосипеде ездить училась, а теперь мопед приобрела, и королевой дороги себя возомнила! правил канешно большинство таких дам не изучало! вообщем теперь на каждом перекрестке стараюсь смотреть по сторонам, даже если еду по главной дороге!
Дай бог всем иметь то, что имеют те, кто имеет нас...